14 juni en verder....

18 juni 2019 - Banff, Canada

We zijn al een paar dagen zonder WiFi. Wat kun je daar toch aan gewend raken 😜, kom er nu achter dat ik of-line kan schrijven. Dat ga ik dan maar doen want anders is het allemaal niet te onthouden. We maken van alles mee en zien enorm veel mooie dingen.

14 juni vertrokken vanaf Helmcken Falls campground in Clearwater. We zijn op tijd vertrokken want het is een lange dag rijden en we hebben een excursie ergens in het midden van de route. Toen we wegreden was het mistig en regende af en toe een beetje.

Na ongeveer 2,5 uur rijden waren in Blue River, hier hadden we een excursie van een uur geboekt. Toen we ons gingen melden werd er gezegd dat we een upgrade kregen, dit betekende varen met 2 verschillende boten en de tocht duurde langer. Altijd leuk. We vertrokken met de boot van 10.15 uur, eerst in een soort catamaran met elektrisch motortje. Langs een rivier en spotten naar beren. Op een gegeven moment zagen we een beer met 2 jongen. Mooi om te zien. Is niet te fotograferen. Op een gegeven moment stuurde mama beer de jongen een boom in omdat ze onraad rook, zullen wij geweest zijn. ( is ook schrikken) we zijn toen verder gaan varen. We zijboord een gegeven moment overgestapt naar een snelle boterboot en scheurend door de rivier naar een waterval gegaan, hier naar toe gelopen, terug in de snelle boot naar de elektrische boot en terug naar het beginpunt. We waren ondertussen 3 uur weg, hadden overigens prachtig weer. Heel anders dan de ochtend van vertrek. We zijn toen eerst maar hier gaan eten, ze hadden een goed restaurant. Astrid zalm en ik een burger. Beiden met echt heerlijke sla. Nu de buiken weer goed gevuld waren verder op pad.

We kwamen rond 17.30 uur aan bij Wapiti campground. Dit is in een nationaal park en daardoor moesten we ergens op de weg een permit kopen om hier te verblijven. Van die hokjes langs de snelweg, soort tolhokjes. Je betaalt zo’n $10,00 per nacht per persoon. Op de camping een plaats aangewezen gekregen en daar naar op zoek. De camping heet niet voor niets Wapiti, want deze liepen overal door het park. We kregen de waarschuwing om bij moeders met jongen uit de buurt te blijven.

Nadat we de camper hadden neergezet, hoefden niets aan te sluiten, want er was niets om aan te sluiten, kwamen we erachter dat er een uur tijdsverschil is en het hier dus een uur later is. We hebben wat fruit en sla gegeten en zijn op tijd naar bed gegaan, moe van de lange dag....

15 juni

Vanochtend na het ontbijt naar Jasper gereden, hier zijn we met de Jasper skytram geweest. Dit is een kabelbaan die je naar 2463 meter brengt. Het was nog lekker rustig toen we aankwamen en konden gelukkig makkelijk parkeren. Was mooi op de top, zagen nog een lekker dikke marmot boven die zich makkelijk liet fotograferen. Wat rondgekeken en daarna weer naar beneden. Doorgereden naar het plaatsje zelf en daar wat rondgelopen en gegeten. Daarna verder naar het noorden gereden naar Lake Edith en Lake Annette. Hier waren ook wat dagjesmensen aan het recreëren. Je zult maar zulke mooie plekken hebben om naar toe te gaan. Hierna terug gereden naar de camping, hier eerst onze tanks met vies water geleegd en schoon water bijgevuld. Daarna direct ook naar het douche hok, de camping is zo groot dat het wel een half uur lopen is. Een permit gekocht om een kampvuur te maken en hout ingeladen. Rond 17.00 uur terug bij onze plek en daar heerlijk gezeten met kampvuur 🔥🔥 om 23.00 uur moet alles stil zijn op de camping en de vuren gedoofd dus een emmer water over het vuur en naar bed.

16 juni

vandaag rijden we over de Icefields Parkway, de mooiste weg van West-Canada. Nou dat klopt, ieder bocht zie je weer een ander mooi uitzicht. Je rijdt steeds langs de kam van de Rocky Mountains. De afstand is niet echt ver 198 km, maar we doen hier de hele dag over. Onderweg even gestopt langs de kant van de weg, zat een grizzly beer en later zagen we nog een zwarte beer, helaas te laat om even te stoppen. Onze eerst stop was Athabasca Falls, dit is een waterval die zich met donderend geraas 12 meter langs kwarts gesteente omlaag stort in een korte nauwe kloof. Er is veel vochtige lucht,  nevelgordijnen en hierdoor ontstaan regenbogen. Hier de wandeling naar toe gelopen. Volgende stop Sunwapta Falls. Daarna door naar Athabasca Glacier, hier zijn 3 gletsjers te zien. Je kunt ook met een bus naar een uitzichtpunt of met een snowmobiel de gletsjer op, dit doen we niet. Er zijn hier best veel mensen en we hebben geen zin om ons hier tussen te wurmen. We bekijken de tentoonstelling en maken zelf een korte wandeling. Daarna weer verder, we rijden door tot we de afslag naar David Thomson  Highway krijgen, hier is een benzinestation de enige na 150 km rijden in bergachtig gebied dus gooien we de tank hier weer vol. Daarna met de enkele uitzichtpunten, en een beer gespot aan de kant van de weg om 15.00 uur gearriveerd bij de camping. Prachtig weer en lekker buiten kunnen zitten. Nog even naar het meer gelopen en macaroni gegeten. Daarna naar de receptie gelopen, hier zou WiFi zijn, maar helaas wat we ook proberen geen verbinding 🙁 dan maar terug naar de hut en kopje koffie gedronken.

17 juni

Na weer een goede nacht opgestaan en ontbeten, daarna een tijdje met de buren  staan praten, vader, moeder en dochter met man en hun hond, Charlie, een basset. Leuk beest en aardige mensen. We werden uitgenodigd om pancakes mee te eten, dit hebben we afgeslagen en zijn op weg gegaan. Eerst terug naar de Icefields Parkway zo’n 40 km. we zagen nog een bighorn sheep met jong, even gestopt en een foto genomen. We hebben zo ondertussen al heel wat wildlife gezien. In het begin van onze reis liep een Coyote langs onze camper. Weer op de mooie snelweg onze eerste stop Saskatchewan River, weer mooie uitzichten en bergtoppen. Verder naar Peyto Lake en Bow Lake, de camper geparkeerd en hier naar toe gelopen. Peyoto Lake is een gletsjermeer. Het is een prachtig in turquoise oplichtende kleuren, dit komt door de sedimenten in het smeltwater. Daarna teruggelopen naar de camper en daar chocolademelk gedronken en een broodje gegeten, het is inmiddels alweer 12.00 uur. De rit van vandaag is maar 185 km maar met al het klimmen en stops doe je er wel even over. Dat maakt dat je een camper bij je hebt ook leuk, onderweg wat drinken en eten, je kunt naar je eigen wc en omkleden van lange broek naar korte broek als het warmer wordt. Op een gegeven moment zien we auto’s stilstaan langs de kant van de weg, dan weet je dat er wat te zien is. Wij ook stoppen en daar liep een zwarte beer door de berm, rustig lopend zich niet van iets aan te trekken. En iedereen maar foto’s maken 👀 De volgende stop die we maken is Lake Louise, het is hier enorm druk en niet te doen. We stoppen even op een parkeerplaats en het blijkt dat we nu even contact hebben met de buitenwereld. We hebben telefoonverbinding, dat was er afgelopen dagen niet. Even gebeld met de moeders en met Wim en Eefke, alles is goed met iedereen. Fijn om te weten en andersom dat ze weten dat het met ons ook goed is 🤪😜 we gaan gauw weer hier vandaan, op naar Banff voor de laatste 40 km. Rond 15.00 uur bereiken we de camping, dit blijkt een enorm grote camping te zijn, totaal 322 plekken. We checken in en zoeken onze plaats, is eenvoudig neer zetten, hoeft niet achteruit. Omdat we zo vroeg zijn en nog niet alles bezet is besluiten we om direct te gaan douchen, het is nu lekker rustig. Daarna kopje koffie en reisverslag bijwerken. Tot later.....

vanavond maïskolf en spareribs gegeten, was lekker. Daarna nog zitten lezen en spelletje skip-bo en toen naar bed, welterusten. In Nederland staan jullie alweer op...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jj Viskil:
    19 juni 2019
    Wat een geweldige reis nogmaals..fijn om zo mee te genieten!!
  2. Debbie en Maurice:
    19 juni 2019
    Mooi verslag. Jullie hebben al lekker veel meegemaakt. Geniet verder van de prachtige reis! liefs van ons allemaal